Pages

Wednesday, August 14, 2013

~ ~ Pasar Karat Rengit ~ ~


Pasar Karat Rengit? semestinya sudah ramai yang mengetahui akan kewujudan pasar karat nie? kenapa nama dia pasar karat? hurmmm... mungkin di tempat ini peniaga - peniaganya menjual barangan terpakai kot. Mereka mendapat bekalan barangan terpakai nie daripada negara seberang iaitu Singapura. setelah 4 tahun aku di Batu Pahat, 13 Ogos 2013 baru aku berkesempatan untuk pergi tengok keadaan tempatnya. aku difahamkan peniaga - peniaganya adalah penduduk orang asli tempatan. ok jom kita pergi tengok sendiri.. hehe.. aku yang tergerak nak pergi nie pun disebabkan nak beli mesin basuh sebabnya mesin basuh kat umah dia macam - macam bunyi ada. Dengar katanya murah. Tu yang nak try pi tengok. Perjalanannya mengambil masa hanya dalam lingkungan 30 minit sahaja daripada rumah aku.

 kedainya hanya berbumbungkan zink dan bertiangkan kayu


mungkin time aku mai nie orang tengah beraya lagi kot, lenggang ja..

Jalannya yang sempit.. hati - hati, depa nie bawak motor bukan main laju



Hah.. benda nie lah yang dicarinya.. mak ai banyak gila.. branded - brended plak tu..

bukan mesin basuh ja banyak, peti ais pun banyak jugak.. bukannya cikai - cikai punya brand, ada Samsung, LG, Toshiba, Panasonic, Haier dan lain - lain lagi.. Agak - agak kalau baru kawin tu boleh la mai sini borong barang - barang second hand nie... bukannya tak elok, elok ja aku tengok, karat pun tak lagi. Cuma kena pandai pilih la... jangan main serbu ja.. hehe.. ada sorang pak cik ( peniaga ) tu kata, kalau kita bawa RM2,000 kita dah boleh perabut dari ruang tamu sampailah ke dalam bilik tidur. full pakej. Cumanya kita kena bawa kenderaan sendiri la sebab depa tak menyediakan perkhidmatan pengangkutan.

Inilah hasilnya... harga buka RM600, puas ejas dia bagi RM450 ja.... boleh la kan...
hah.. kat atas nie la mesin basuh yang tertambat di hati mak aku... hehe.. LG tu... mudah - mudahan tahan lama la.. kak ipar aku yang rekemenkan kedai nie sebab dia dah penah beli kat kedai nie, dia beli mesin basuh 10kg dengan harga RM500. Dah 2 tahun dia guna, ok ja lagi. Yang mak aku angkat nie 8.5kg... Ok la tu kan.. aku balik search kat internet model yang sama dekat singapura harga dia SGD 240 = RM 620++


Nie plak antara barangan lain yang turut dibeli, tikar tu 2 = RM70, bantal plak 1 = RM10

Ok la, nak cerita tu ja entry kali ini.. hehe.. kalau - kalau ada member - member yang nak p boleh la roger - roger. kot la ada member yang luar dari johor yang nak p, boleh la aku tolong bawakkan.. :-) Sehingga jumpa lagi.. Wassalam.. Peace for All... (y)

No comments:

Post a Comment